بازی درمانی چیست؟

بازی درمانی

آشنایی با فواید بازی درمانی

بیان احساسات و به نوعی آموزش کنترل هیجانات هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان چالش بر انگیز است. تنها تفاوتی که این دو گروه با هم دارند این است که صحبت و در واقع شناخت این احساسات برای کودکان مشکل تر است. بازی درمانی همان کلید طلایی حل این مشکل است. در ادامه می توانید با فواید بازی درمانی بیشتر آشنا شوید. و از راهنمایی های ارائه شده در راستای انتخاب بهترین اسباب بازی استفاده نمایید.

خرید یک اسباب بازی باید با دقت انجام بگیرد تا بتوان به  اهداف آموزشی مورد نظر دست پیدا کرد.

خرید عروسک از دیجی کالا

بازی درمانی چیست؟

کودکان با بازی کردن می آموزند. و زندگی بزرگسالی خود را با آن تمرین می کنند. از این رو انتخاب اسباب بازی تنها با هدف سرگرمی انجام نمی شود. و اهداف آموزشی  آن هم می بایست مورد توجه قرار بگیرد.

برخی از بازی ها به منظور تقویت مهارت های حرکتی کودکان انجام می شود، مانند:

  1. بازی هایی که با توپ انجام می شوند. این بازی ها به هماهنگی دست ها و چشمها کمک بسیاری می کنند.
  2. خمیر بازی که در آن انگشتان دست تقویت می شوند. و برای کودکان دبستانی و پیش دبستانی بسیار مناسب است.
  3. بازی های تعادلی

و برخی از بازی ها که به صورت گروهی انجام می شوند و در آنها

  1. تقویت همکاری و ایجاد حس گروهی
  2. صبر
  3. آموزش رعایت قوانین
  4. اعتماد به نفس

به خوبی تقویت می شوند.

به این ترتیب همراه با بازی کردن می توان مفاهیم بسیاری را به کودکان بیاموزیم. که البته این مهارت ها همگی در روزهای بزرگسالی به آنها کمک خواهند کرد.

از مزایای بازی کردن می توان به شناخت احساسات و کنترل هیجانات هم اشاره نمود. و این همان موردی است که روانشناسان کودک تلاش می کنند تا از آن استفاده کرده و به کودکان بیاموزند تا با احساسات خود آشنا شده و بتوانند خود را بروز بدهند.

بازی درمانی به کودکانی که برخی از اختلالات رشدی هم در آنها دیده می شود بسیار مفید است. مانند اختلالات حرکتی که با انجام بازی های ورزشی به خوبی می توان آن را حل کرد.

برخی از مشکلات مانند وسواس هم با بازی درمانی به خوبی قابل حل است. بازی هایی مانند خمیر بازی، آرد بازی و رنگ بازی بهترین شیوه درمانی این مشکلات به شمار می آیند.

کودکان در روند بازی درمانی بدون اینکه به طور مستقیم متوجه بشوند در مسیر درمان قرار می گیرند و با لذت این مسیر را دنبال می کنند.

خرید اسباب بازی کودک از دیجی کالا

کلام آخر

بازی درمانی یکی از روش های موثر در بهبود بسیاری از اختلالات رشد و اضطراب در کودکان می باشد. در این شیوه کودکان به صورت غیر مستقیم می توانند احساسات خود را بروز بدهند و به این ترتیب با انجام بازی های هدفمند با لذت در مسیر بهبودی قرار داده شوند. مهمترین نکته در این روش این است که فضایی امن برای کودک ایجاد شود و او بتواند با آرامش این بازی ها را تجربه نماید.

در این میان انتخاب اسباب بازی مناسب هم باید با آگاهی انجام گیرد تا همراه با بازی کردن به کودکان خود فرصت آموختن و رشد داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *