چرا شن بازی برای کودکان مفید است؟

شن بازی در کودکان

امروزه استفاده از روشهای مختلف بازی در کودکان به عنوان یک راه­حل کارآمد برای کاهش استرس و همچنین افزایش خلاقیت و مهارتهای حرکتی به اثبات رسیده است. یکی از بهترین بازی­هایی که فواید آن بسیار بیشتر از مضراتش شمرده می­شود، این روش بازی است. فواید شن بازی به قدری زیاد است که بازی با شن برای تمام کودکان بالای ۳ سال توصیه می­ شود.

با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی فواید این بازی بپردازیم.

خرید اسباب بازی کودک از دیجی کالا

شن بازی برای کودکان چه فوایدی دارد؟

در این بخش به بررسی فواید بازی با شن می­پردازیم. و در قسمت بعدی با خطرات احتمالی آن آشنا خواهید شد.

و اما فواید بازی کردن با شن:

  • بالا بردن مهارت حرکتی دست­ها

کارشناسان معتقدند که یکی از بهترین گزینه ها برای رشد مهارت­های حرکتی بازی با شن است. کودکان در حین بازی به خوبی می­توانند دستان و انگشتان خود را ورزش بدهند. و همین امر در تقویت انگشتان کوچک آنها تاثیر بسیاری دارد.

  • آشنایی با مفاهیم

در حین بازی، کودک شن­ها را به شکل کوه درمی­آورد،‌ آنها را صاف می­کند، چاله درست می­کند، با ماشین بر روی آنها رد می­اندازد و … و به این ترتیب، به صورت عملی با این مفاهیم آشنا می­شود.

 

  • کاهش استرس

حس نابی که در حین لمس شن ها در کودک به وجود می­آید،‌ به او کمک می­کند تا از استرس­ها و ترس­هایش دور شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در کلینیک­های روانشناسی کودکان، از این روش بازی به عنوان یکی از متدهای درمان مکمل استفاده می­شود تا کودک بتواند بر ترسش غلبه کند. در این روش، از کودک خواسته می­شود تا تصویر آن چیزی را که از آن ترسیده است، بر روی شن­ها بکشد، بعد از آن کودک به تصویر حمله کرده و آن را نابود می­کند. و به این ترتیب با ترسش مواجه شده و آن را به صورت نمادین از بین می­برد.

  • تقویت حس لامسه

این مورد بسیار بهتر اجرا می­شود اگر شن خیس و خشک، هر دو در دسترس کودک باشد تا بتواند با هر دو بازی کرده و با تفاوت­های آنها بهتر آشنا شود. لمس کردن در این شیوه بازی به کودک کمک بسیاری می­کند تا حس لامسه­اش را تقویت کند.

 

  • افزایش خلاقیت

کودک با ساختن به خوبی می­تواند خلاقیت خود را افزایش بدهد. و چه وسیله­ای بهتر و نرم­تر از شن که بتواند این حس را به خوبی به کودک منتقل کند. شاید او در حال ساختن یک کوه آتشفشان باشد، و یا اینکه مشغول درست کردن یک جاده باشد، در هر صورت او در حال ورزش فکری است که نتیجه آن رشد خلاقیت است.

 

آیا شن بازی مضر است؟

بهتر است برای بازی بچه­ها از شنهای بهداشتی مخصوص استفاده نمایید. زیرا شن­های ساحلی ممکن است آلوده به فضولات حیوانات باشند. و یا اینکه حشره داشته باشند. و این احتمال وجود دارد که این  حشرات کودک را نیش بزنند.

اما نکته­ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مراقب باشید شن­ها توسط کودکان بلعیده نشود. زیرا ممکن است موجب خفگی شود. و به همین دلیل است که بازی با شن برای بچه­های بالای ۳ سال خطر کمتری دارد.

 

کلام آخر

شن بازی برای کودکان فواید بسیاری دارد. که از جمله مهمترین آنها می­توان به کاهش استرس و افزایش خلاقیت اشاره نمود.

متشکریم که تا پایان با آذرکید همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *