راههای افزایش خلاقیت در کودکان

خلاقیت در کودکان

خلاقیت در کودکان چگونه شکوفا می­شود؟

شکی نیست که خلاقیت نقش مهمی در زندگی بزرگسالی هر فردی ایفا می­کند. جوانه­ های این نیروی خارق­العاده در سنین کودکی زده می­شود. و والدین به طور مستقیم در رشد و یا سرکوب خلاقیت در کودکان نقش دارند.

راههای پرورش خلاقیت در کودکان دقیقا آن چیزی است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. اما نکته مهم این است که والدین خود می­ بایست خلاق باشند تا فرزندانی خلاق را تربیت کنند. چرا که فرزندان آیینه مادر و پدر خود هستند. اما برای رسیدن به این منظور چه اقداماتی لازم است؟ و همچنین از انجام چه کارهایی باید اجتناب نمود؟ با آذرکید همراه شوید تا راههای داشتن فرزندان خلاق را مورد بررسی قرار دهیم.

خرید عروسک از دیجی کالا

بایدها و نبایدها در افزایش خلاقیت در کودکان

باید چه اقداماتی انجام بدهیم تا خلاقیت کودکان را نه تنها سرکوب نکرده که بتوانیم رشد بدهیم؟ به عنوان والدین این یک وظیفه دشوار است و نیازمند توجه به مواردی است از جمله:

  • اولین قدم این است که شما به عنوان مادر و یا پدر، صبور باشید. در برابر اشتباهات کودک (در صورتی که خطری متوجه او نباشد) بردبار باشید. کودکان با اشتباه کردن می­آموزند. عصبانی شدن و عکس­العمل تند نشان دادن، موجب ایجاد حس ترس در کودک می­شود و در نتیجه او نخواهد توانست خود را بروز بدهد.

  • به فرزند خود اجازه دهید تا اشتباه کند و از اشتباه خود بیاموزد. البته منظور خطاهایی است که در اثر آنها، خطری متوجه کودک نشود.

  • به او حس ارزشمندی بدهید. در زمانی که کاری را به درستی انجام می­دهد موفقیتش را به او تبریک بگویید.

  • انجام بازی­های فکری یکی از بهترین روش­ها برای رشد نوآوری در کودکان است. آنها در حین بازی چیزهای زیادی می‌آموزند. چگونه فکرکردن و ابتکار در کارها به خوبی در این بازی­ها تمرین می­ شود.

  • یکی از بهترین بازی­ها برای پرورش خلاقیت در کودکان، بازی با اسباب بازی های ساختنی است. انواع بازی­های لگو یکی از بهترین نمونه­ها به شمار می­روند. به او اجازه بدهید ساخت چیزهای مختلف را تجربه کند. شاید در بارهای اول ساخت وسایل مختلف، آنها شباهتی با نمونه واقعی نداشته باشند. اما با تشویق کردن به او کمک کنید تا بهتر ببیند. بهتر دیدن مقدمه بهتر ساختن است. کودک کم کم با بهتر دیدن، بهتر هم فکر خواهد کرد!

  • برایش کتاب قصه بخوانید. و از او بخواهید برای شما همان قصه را بازگو کند. کم کم قوه تخیل او به کار می افتد و برای شما از قصه های خودش تعریف خواهد کرد!‌

  • شن بازی و خمیر بازی هم از آن دسته از بازی های مناسب برای رشد خلاقیت در کودکان می­باشد. در کنار اینکه دستان آنها با این بازی ها ورزش می کند و ورزیده می شود، با ساختن و خراب کردن و قصه گویی در این بازی ها به خوبی خلاقیت کودکان رشد داده می شود.

کلام آخر

برای افزایش خلاقیت کودکان، والدین باید کارهایی را انجام بدهند و در مقابل از انجام برخی کارها هم اجتناب کنند. اما قبل از هر کاری وظیفه آنها است که با مطالعه و بالا بردن آگاهی خود بهترین ها را به انجام برسانند.

خرید اسباب بازی کودک از دیجی کالا

در این مقاله، برخی از اقدامات لازم برای شکوفایی خلاقیت در کودکان مورد بررسی قرار گرفت. این موارد تنها بخشی از اقداماتی است که لازم است والدین انجام دهند.

و در ادامه پدرها و مادرها هم با به کار بستن خلاقیت خود، می­توانند بازی ها و کارهای جدیدتری را هم تجربه کنند.

از اینکه تا پایان با آذرکید همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *