فواید قصه گویی برای کودکان | داستان گویی برای کودکان

فواید-قصه-گویی-برای-کودکان

چرا باید برای کودکان قصه گفت؟

فرشته های کوچک زندگی نیازمند آموزش هستند و بسیار مهم است که این آموزش به صورت غیر مستقیم انجام گیرد. یکی از بهترینِ این روش ها، قصه گفتن برای آنهاست. به عبارتی بهتر باید در نظر داشت که آموزش به صورت غیر مستقیم بهترین نتایج را در یادگیری کودکان به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مزایای قصه گویی برای کودکان آشنا سازیم. در ادامه به نکات مهم در انتخاب قصه مناسب برای بچه ها اشاره خواهیم کرد و راه هایی برای استفاده بهتر از مزایای قصه گویی را برایتان شرح خواهیم داد. از شما دعوت می کنیم تا پایان با آذرکیدز همراه باشید.

خرید کتاب برای کودک و نوجوان از دیجی کالا

مزایای قصه گویی برای کودکان

همانطور که می دانید کودکان با بازی کردن می آموزند و در واقع زندگی بزرگسالی خود را در همین بازی کردن ها، در کودکی تمرین می کنند. اگر می خواهید به کودکتان آموزش بدهید یکی از بهترین راه ها بازی کردن است. به همین ترتیب یکی دیگر از روش های آموزش دادن به آنها از طریق قصه گفتن می باشد. مزایای قصه گویی برای کودکان تنها به آموزش نکات اخلاقی و راه و روش زندگی کردن ختم نمی شود. برخی از این مهمترین موارد را می توان چنین در نظر گرفت:
۱٫ تقویت حافظه شنیداری: با مهارت شنیدن داستان ها به میزان قابل توجهی حافظه شنیداری تقویت می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که تقویت این بخش از حافظه بر روی آموزش و یادگیری کودکان به خصوص در سال های اول ورود به مدرسه نقش کلیدی را ایفا می کند. برای اینکه بیشتر و بهتر بتوانید بر روی تقویت این قسمت از حافظه کار کنید به نکاتی که در بخش “از کودکان هم بخواهید” به آنها اشاره می شود هم توجه ویژه داشته باشید.
۲٫ تقویت قوه تخیل کودک با گوش دادن به داستان به شکل قابل توجهی تقویت می شود. زمانی که تخیل آنها تقویت شود، می توانند از خلاقیت بالای خود هم در تمامی امور بهره مند شوند.
۳٫ موضوعات انتزاعی و اخلاقی مانند مهربان بودن و راستگویی، همکاری با دوستان و کارهای تیمی و … را به خوبی می توانید با خواندن قصه به آنها آموزش بدهید.
۴٫ ترس های کودکان را می توانید با خواندن قصه برطرف سازید.
۵٫ با گوش کردن به قصه، دایره لغات کودکان بزرگتر می شود و در نتیجه بهتر می توانند صحبت کنند.
۶٫ زمانی که بزرگترها برای بچه ها قصه می خوانند، به نوعی رابطه عاطفی بین آنها تقویت می شود. و این شاید یکی از مهمترین مزایای قصه گویی برای کودکان باشد.
۷٫ بچه ها در نقش قهرمانان قصه ها فرو می روند و با ماجرا جویی های آنها همراه می شوند. و این برای کودکان خاطرات شیرینی را برای همیشه ثبت خواهد کرد.
بدون تردید دستیابی به این اهداف که جزو مهمترین مزایای قصه گفتن برای کودکان به شمار می آیند، در سایه انتخاب مناسب داستان برای آنها امکان پذیر خواهد بود. به این معنی که هر قصه ای برای کودکان مفید نیست. و باید در انتخاب آنها بسیار دقت نمود. در بخش بعدی نکاتی را در مورد انتخاب قصه مناسب برای کودکان با شما در میان خواهیم گذاشت.

کدام داستان ها برای کودکان مفید است؟

کتاب های بسیار زیادی در بازار موجود است. اما باید گفت تمام آنها برای همه کودکان مفید نیستند. از این رو باید بتوانید داستان و یا کتاب مناسب را برای آنها انتخاب کنید. اما به راستی بهترین انتخاب کدام است؟ و برای تشخیص یک قصه خوب باید چه نکاتی را مورد توجه قرار داد؟برخی از کاربردی ترین این موارد را می توان چنین در نظر گرفت:
• انتخاب قصه مناسب برای کودکان با توجه به سن کودک انجام می شود. در واقع می توان گفت که این اولین موردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بچه ها در سنین پیش از دبستان نیازمندی های متفاوتی دارند از کودکان در سنین نوجوانی. در هنگام خرید کتاب به اطلاعاتی که معمولا در پشت جلد کتاب و یا در صفحات ابتدایی آن نوشته می شود توجه کنید. در این بخش گروه سنی مناسب کتاب انتخابی شما نوشته می شود.
• قصه هایی که یک پیام اخلاقی و یا نکته ای آموزنده داشته باشند، به مراتب انتخاب های بهتری هستند.
• داستان ها و حکایت هایی را انتخاب کنید که به فرهنگ و آداب و رسوم کشوری که در آن زندگی می کنید نزدیک تر باشد. زیرا بسیار مهم است که کودکان با قهرمانان سرزمین خود و راه و رسم زندگی آنها هم آشنا باشند. البته لزومی ندارد تمام کتاب های آنها بر این اساس انتخاب شوند اما بهتر است این دسته از کتاب ها هم در میان دیگر انتخاب ها باشند.
• داستان های جنایی و یا ترسناک بدون شک برای کودکان مناسب نمی باشند. قصه ها وظیفه دارند تا دنیای زیبای بچه ها را زیباتر سازند.

توجه کنید که برخی وقت ها با ترکیب قصه گویی و عروسک گردانی یا شخصیت پردازی با اسباب بازی های کودک می تواند تاثیر بسیار بیشتری بر تقویت احساسات کودک شما داشته باشد.اگر قصد خرید عروسک یا خرید اسباب بازی دارید با آذرکید همراه شوید.

خرید عروسک از دیجی کالا

از کودکان هم بخواهید!

اگر دوست دارید از مزایای داستان گفتن برای کودک خود بهره مند شوید، باید بدانید که تنها خواندن قصه برای آنها کافی نیست. باید از کودک خود هم بخواهید تا در خوانش داستان سهیم شود. این اشتراک در فعالیت را می توانید به روش های مختلفی انجام بدهید. از جمله:
• بخشی از داستان را بخوانید و از او بخواهید ادامه داستان را حدس بزند. به این ترتیب او به خوبی از قوه تخیل خود استفاده می کند.
• قصه ای را برای کودک تعریف کنید و یا بخوانید و سپس از او بخواهید او هم قصه را برای شما تعریف کند. این شیوه هم به تقویت حافظه شنیداری در او کمک بسیاری خواهد کرد.
• برخی از کتاب ها به صورت تعاملی طراحی شده اند، به این معنا که در کنار قصه، مهارت هایی همچون ساختن کاردستی و یا رنگ آمیزی هم به کار گرفته می شود. این کتاب ها در کنار بالا بردن مهارت های کودکان در شکل گیری یک رابطه خوب بین والدین و کودکان بسیار مفید هستند.

کلام آخر

از زمان های دور گذشته بزرگتر ها و مادر بزرگ ها و یا پدربزرگ ها برای کوچکتر ها قصه می گفتند. و شاید یکی از شیرین ترین خاطرات کودکی شنیدن همین داستانها و حکایت ها بوده است. داستان گفتن برای کودکان مزایای بسیاری دارد که مهمترین این موارد در بخش های قبلی مورد بررسی قرار گرفت. برای ساختن آینده ای روشن برای کودکان، از همین امروز باید شروع کرد و خوانش قصه برای آنها یکی از بهترین قدم ها در این راه به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *